Projekt ”Vårt inre och vårt yttre”

Snöflingan

Syfte:

Vi önskar ge barnen större kunskap kring vår kropp och knopp samt ge en förståelse för hur vårt inre och vårt yttre hänger ihop och påverkar varandra.

Mål:

- Att barnen utvecklar sina kunskaper inom människans anatomi.

- Att väcka en nyfikenhet och lust att utforska och uppleva kopplingen mellan hjärnan och kropp.

- Att få träna olika delar av hjärncentrat utifrån planerade aktiviteter.

- Att barnen utvecklar en öppenhet och respekt för allas olikheter samt förståelse för alla människors lika värde.

Mål kopplat till Lpfö 18:

- ”Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor.” Lpfö 18 sid. 5.

- ”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna…” Lpfö 18 sid. 12

- ”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,” Lpfö 18 sid. 13

- ”Förskolan ska ge varje barn förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,” Lpfö 18 sid. 14

- ”Förskolan ska ge varje barn förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,” Lpfö 18 sid. 14

Solstrålen & Regndroppen

Syfte:

Vårt syfte med årets projekt är att barnen får viss kunskap om vår kropp, det inre och yttre. De ska få kunskap om kroppens olika delar och sinnen. Vi pratar om olika känslor t ex ledsen, rädd mfl.

Mål:

- Att barnen ska utöka sin kunskap om kroppen

- Att barnen ska utöka sin kunskap om olika sinnen t ex glad, arg, smak, lukt mfl.

Mål kopplat till Lpfö 18:

- ”Motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande.”

- ”Sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet.”

- ”Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva. När fysisk aktivitet, näringsriktiga måltider och hälsosam livsstil är en naturlig del av barnens dag kan utbildningen bidra till att barnen förstår hur detta kan påverka hälsa och välbefinnande.”

pix pix pix